گروه آموزش ریاضی گرگان
زندگی تنها به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول شود : اول ریاضیات بخواند و دوم ریاضیات را به دیگران بیاموزد
صفحات وبلاگ
نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/٢٧

من به مثلث متساوی الساقین میگم بابا لنگ دراز که دو ساق آن پاها و دو زاویه ی مجاور قاعده سایز کفش هایش می باشد.

بیایید ابتکارات ساده ی خودمونو باهم به اشتراک بذاریم :

منتظر تون میمونیم.    

نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/٢٧

در تاریخ سه شنبه 21/09/91از مدرسه ی راهنمایی غیر انتفاعی پسرانه ی خرد و ابن سینا 2 بازدید به عمل آمد.

      فرآیند تدریس همکار محترم جناب آقای کلاسنگیانی بابت نظم وانضباط در کلاس درس وهمراه داشتن لوازم کمک آموزشی ودقت وتوجه ایشان برای یادداشت برداری نکات مربوط به درس در حاشیه ی کتاب ازسوی دانش آموزان شایسته ی تحسین و تشکراست.

 

       اززحمات همکار محترم جناب آقای رمضانی هم کمال تشکر را داریم.

     فعالیت گروهی همکارمحترم سرکارخانم تیراندازدرکلاس به این صورت انجام می شد  که شایسته ی قدردانی می باشد

باتوجه به تمرین های داده شده به هرگروه , گروهی که سرعت عمل بهتری داشته امتیاز برتر می گیرد.

که  اجرای این روش برای دانش آموزان  بسیار هیجان انگیز و شادی بخش بود.

و از زحمات همکار گرامی خانم نوروزی تقدیر وتشکر می نمایم 

 گروه های کلاس ایشان این فعالیت ها را انجام می دهند:

1. طراحی سوال از مباحث درسی مشخص توسط هر گروه

2.تهیه ی پاورپوینت از مباحث درسی 

3.تهیه یک نمونه از محاسبات سریع در هر هفته توسط یک گروه

 
نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/٢٠

همکاران عزیز:مطلبی که میخوانید,برگرفته از وبلاگ ریاضی راهنمایی آزاد شهر می باشد.

که از کتاب خلاقیت ریاضی اثر جورج پولیا ترجمه ی پرویزشهریاری است

 ۱- به موضوع درس خود علاقه مند باشید .

2- بر ماده درسی خود مسلط باشید .

۳- بدانید از چه راهی می توانید آنچه را در نظر دارید یاد بدهید؟ بهترین روش یاد دادن را خودتان پیدا کنید .

۴- به چهره شاگردان خود نگاه کنید ، تا متوجه انتظارهای آنها بشوید و دشواریهای آنها را کشف کنید ،

توانایی این را داشته باشید که بتوانید خودتان را به جای آنان بگذارید .

۵- به آگاهی های خشک و عریان قناعت نکنید . بکوشید مهارت را که لازمه ی عقل و اندیشه است و عادت

 به کار منظم را ، در دانش آموزان تقویت کنید و تکامل بخشید .

۶- بکوشید تا حدس زدن و یش بینی کردن را به دانش آموزان یاد بدهید .

۷- سعی کنید اثبات کردن را به دانش آموزان یاد بدهید .

۸- در مساله ای که طرح شده است ، چیزی را جستجو کنید که ، برای حل مساله های دیگر مفید است .

 از موقعیتی که مساله مشخص مفروض دارد ، روش کلی را کشف کنید .

۹- راز خود را بلافاصله فاش نکنید .

اجازه بدهید دانش آموزان تا آنجا که می توانند تلاش خود را برای حل یا حدس راه حل ، به کار برند .

 به دانش آموزان امکان بدهید ، هرچه بیشتر خودشان کشف کنند .

۱۰- با اشاره های خود ، دانش آموزان را راهنمایی کنید ،

 ولی عقیده خود را به زور به آنها تحمیل نکنید.

نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/۱٤

شاید شما هم جزو افرادى هستید که در دوران تحصیل درس هندسه برایتان هیچ جذابیتى نداشته و احتمالاً از شنیدن نام آن بیزارید ولى چند لحظه این موضوع را فراموش کنید. بعد ساده ترین اشکال هندسى را به خاطر بیاورید؛ مربع، مستطیل، مثلث، دایره و منحنى. سپس خیلى سریع و بدون اینکه زیاد به مغزتان فشار بیاورید شکلى را انتخاب کنید که بیشتر از همه مى پسندید. در حقیقت یک تست روانشناسى پیش روى شما قرار دارد که با توجه به انتخابتان بسرعت نشان مى دهد شما در زندگى چه جور آدمى هستید و در چه مشاغلی احتمال موفقیتتان بیشتر است!

 

مربع

افرادى که شکل مربع را انتخاب مى کنند کسانى هستند که در یک محیط پایدار بیشترین احساس آرامش را دارند و مسیر کارهایشان کاملاً واضح است. چنین اشخاصى محافظه کارند و دوست دارند همه چیز مرتب و منظم باشد. وظیفه شناس هستند و اگر کارى را به آنها محول کنید آنقدر روى آن وقت مى گذارند تا تمام شود، حتى اگر کارى تکرارى و طاقت فرسا باشد و مجبور شدند به تنهایى آن را انجام دهند.

 

مستطیل

اصولگرایى مشخصه بارز این افراد است. آنها نیز نظم و ترتیب را دوست دارند ولى آن را بیشتر از طریق سازماندهى هاى دقیق اجرا مى کنند. این امر سبب مى شود که راه هاى مناسبى را انتخاب و همه قواعد و مقررات را بررسى کنند. اگر وظیفه اى را به این اشخاص محول کنید ابتدا آن را به خوبى سازماندهى مى کنند تا اطمینان یابند که به طور اصولی اجرا خواهد شد.

 

مثلث

اشخاصى که شکل مثلث را انتخاب مى کنند هدف گرا هستند. آنها از برنامه ریزى قبل از انجام کارها لذت مى برند و به طرح موضوعات و برنامه هاى بزرگ و بلند مدت تمایل نشان مى دهند، اما ممکن است جزئیات را فراموش کنند. اگر کارى را بر عهده آنها بگذارید ابتدا هدفى را براى آن تعیین و سپس با برنامه ریزى کار را آغاز می کنند.

 

دایره

چنین افرادى اجتماعى و خوش صحبت هستند، هیچ لحن خشنى ندارند و امور را به وسیله صحبت کردن درباره آنها تحت کنترل خود در مى آورند. ارتباطات اولین اولویت آنها در زندگى است. مطمئن باشید که اگر وظیفه اى به آنها محول شود آنقدر درباره آن صحبت مى کنند تا هماهنگى لازم ایجاد شود.

 

منحنى

خلاقیت در این قبیل افراد موج مى زند و اغلب اوقات کارهاى جدید و متفاویت را ارائه مى دهند. نظم و ترتیب برایشان کسالت آور است و اگر تکلیف را براى آنها در نظر بگیرید ایده هاى خوب و مشخصى را براى آنها ابداع می کنند.

به طور کلى افرادى که سه شکل اول یعنى مربع، مستطیل و مثلث را انتخاب مى کنند در جهت مسیر ویژه در حرکت هستند و کارها را به طور منطقى و اصولى انجام مى دهند ولى ممکن است خلاقیت کمى داشته باشند.اما گزینش دایره و منحنى نشان دهنده خلاقیت و برون گرایى است. چنین افرادى به موقعیت هاى جدید و سایر افراد دسترسی پیدا می کنند اما چندان اصول گرا و قابل اعتماد نیستند.

 

کاربرد تست

این تست براى ارزیابى افراد نسبت به موقعیت شغلى شان کاربرد دارد و یا به منظور پى بردن به این نکته که اشخاص مختلف تا چه حد مى تواند با هم کار کنند. اگر شما بشدت علاقه مندید که یک کار خاص و اصولى را انجام دهید یک فرد مربع دوست میتواند همکار خوبى برایتان باشد. همچنین اینگونه افراد براى کار در دوایر حسابرسى هم کاملاً مناسبند. اگر کارها نیاز به سازماندهى گروهى داشته باشد مثلث دوستان در پیشبرد فعالیت ها موفق خواهند بود.

این افراد مى توانند مجرى خوبى باشند چون اهداف را مشخص و اطمینان مى یابند که دستیابى به آنها ممکن است. براى هر نوع ارتباطات حضورى افرادى که دایره را انتخاب مى کنند، بهترین هستند. آنها مى توانند یک کارمند خوب، مسؤول پذیرش یا فردى باشند که به مشتریان خود خدمات مناسبى را ارائه مى دهند. بالاخره افرادى که شکل مورد علاقه شان منحنى است همیشه ایده هاى تازه دارند و به طور مثال براى کار در شرکت هاى تبلیغاتى مناسبند

نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/۱٤

رعایت سطوح ششگانه

رعایت بودجه بندی کتاب

تنظیم سوال بر اساس متن کتاب

رعا یت تنوع سوال

زیبایی سوال وکیفیت تایپ و تکثیر و مشخص بودن بارم

سر برگ

سوال

نگارش سوال ورعایت نشانه گذاری و عدم وجود غلط املایی

عدم پاسخ سوا ل در سوا ل دیگر

رعایت سوال از ساده به مشکل

مدت

مناسب

امتحان

نام

مدرسه

نام دبیر

حتما قید شود

 

20

10

10

10

10

10

15

5

5

5

 

 

 

همکاران گرامی:

   سوالات ترم را با توجه به جدول بالا طراحی کنید که پس از بررسی سوالات منتخب مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/۱۱

1x 8 + 1 = 9

 12x 8 + 2 = 98
  123x 8 + 3 = 987
  1234x 8 + 4 = 9876
  12345x 8 + 5 = 98765
  123456x 8 + 6 = 987654
  1234567x 8 + 7 = 9876543
  12345678x 8 + 8 = 98765432
  123456789x 8 + 9 = 987654321

 

  1x 9 + 2 = 11
  12x 9 + 3 = 111
  123x 9 + 4 = 1111
  1234x 9 + 5 = 11111
  12345x 9 + 6 = 111111
  123456x 9 + 7 = 1111111
  1234567x 9 + 8 = 11111111
  12345678x 9 + 9 = 111111111
123456789x 9 +10= 1111111111

 9x 9 + 7 = 88
  98x 9 + 6 = 888
  987x 9 + 5 = 8888
  9876x 9 + 4 = 88888
  98765x 9 + 3 = 888888
  987654x 9 + 2 = 8888888
  9876543x 9 + 1 = 88888888
  98765432x 9 + 0 = 888888888


نویسنده: مهرنوش ویزواری - ۱۳٩۱/٩/۱۱

بیشتر ریاضی‌دانان زمینهٔ مطالعاتی شان و در حالت عمومی تر کل ریاضی را همراه با لذت و زیبایی می‌دانند برای همین برای توصیف ریاضیات (یا حداقل برخی بخش‌های آن) از صفت زیبا استفاده می‌کنند. برخی ریاضی را به هنر تشبیه می‌کنند و بعضی دیگر آن را یک فعالیت خلاقانه می‌دانند. اما در بیشتر موارد ریاضی را با شعر و موسیقی مقایسه می‌کنند. برتراند راسل احساس خود پیرامون زیبایی ریاضی را چنین بیان کرد.

*ریاضیات، در جایگاه واقعی خود نه تنها حقیقت را حکایت می‌کند بلکه در منتها الیه زیبایی است - یک زیبایی سرد و تلخ مانند آنچه که در یک تندیس می‌بینیم بدون هیچگونه نشانه‌ای از طبیعت ضعف تر ما، بدون زیبایی‌های فریبندهٔ نقاشی و موسیقی و همچنان در انتهای خلوص و توانایی در نمایش کمال، چیزی که تنها بالاترین هنر قادر به نمایش آن است. ذات حقیقی سرخوشی و غرور. احساس شکستن محدودیت‌های یک انسان معمولی و بالاتر رفتن، و این چیزی است که نشانهٔ اوج برتری است و تنها در ریاضی و شعر می‌توان آن را جستجو کرد.*

پل اردوش احساسش دربارهٔ غیرقابل وصف بودن ریاضیات را چنین بیان کرد: «اعداد برای چه زیبا هستند؟ مانند این است که بپرسیم چرا سمفونی ۹ بتهوون زیبا است. اگر دلیل آن را نمی‌دانید کسی هم نمی‌تواند آن را به شما بگوید. من می‌دانم که اعداد زیبایند. اگر آن‌ها زیبا نباشند پس هیچ چیز زیبا نیست.»

 یک نمونه از «زیبایی در روش»، اثبات درستی قضیهٔ فیثاغورس به روش شکلی، این روش در عین سادگی بسیار هوشمندانه‌ است

مهرنوش ویزواری
همه چیز را همگان دانند. این وبلاگ را به این امید ایجاد کردیم تا پاتوقی باشد برای دبیران ریاضی شهرمان . از هم بیاموزیم که تا همیشه به آموزش نیازمندیم
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :